İnsanlara İstediğinizi Yaptırmak İçin Kullanabileceğiniz 10 Psikolojik Hileİnsanların sizi dinlemesini sağlamak için CEO olmanıza gerek yok. Psikolojik araştırmalara göre, insanları ikna etmek için kullanabileceğiniz birçok yol var ve bunların çoğunu insanlar fark etmiyor bile. Karşınızda insanlara istediğinizi yaptırmak için kullanabileceğiniz 10 taktik.1. İnsanların vücut dilini taklit edersiniz sizi daha çok severler. | Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bir dahaki iş mülakatınızda karşınızdakine benzer oturup benzer şekilde konuşursanız işe alınma ihtimaliniz de o kadar artar. Bilim adamları buna "Bukalemun Etkisi" adını veriyor. Bukalemun Etkisi'nin en ilginç tarafı ise bilinçsiz bir şekilde sürekli yapıyor olmamız.
2. İnsanların ürününüzü almasını sağlamak için tuzak fiyatlar kullanın.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Birçok yerde size bir ürünü satmak için tuzak fiyatlar kullanılıyor. Mesela eğer siz 80 liralık bir şarap görürseniz bunun pahalı olduğunu düşünebilirsiniz, ama eğer o şarabın yanında 150 liralık başka bir şarap varsa birden 80 liralık şarap o kadar da pahalı gelmemeye başlar. Yani pahalı bir şey satıyorsanız, daha da pahalı bir şeyi sadece bu etkiyi sağlamak için öylesine satışa sürebilirsiniz.3. İnsanların daha az bencil davranmasını sağlamak için ortamı değiştirin.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Yapılan bir araştırmada, eğer çalışılan ortam çok resmi ve iş objeleriyle doluysa bu ortamdaki insanların da bir o kadar rekabet içinde olacağı ve bencilce davranacağı kanıtlanmıştır. Bu rekabeti azaltmak için daha nötr ortamlar kullanabilirsiniz. Pazarlık yaparken oldukça kullanılan bir taktiktir.
4. Birinin amacına ulaşmasına yardım edin ki size ilerde iyilik yapsın.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Psikolog Robert Cialdini'ye göre, eğer bir insana bir işinde yardım ederseniz size borçlu hissedecektir ve ileride size yardım edecektir. Teşekkür ederken de "arkadaşlar bugünler içindir" gibi bir tabir, "yok ya ne demek" gibi bir tabirden çok daha etkili olabilir.
5. Daha hızlı konuşursanız tartıştığınız kişiyi ikna etme ihtimaliniz artar.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bir araştırmaya göre, birisi sizinle aynı fikirde olmadığı zaman biraz daha hızlı konuşup onlara daha az düşünme fırsatı tanımanız sizin lehinize olacaktır. Bir grup dinleyiciye fikrinizi anlatırkense tam tersi yavaş bir biçimde konuşmanız daha etkileyici olacaktır.
6. Size hak vermeleri için insanların aklını karıştırın.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bu diğerlerini ortak çalışmaya itmek için güzel bir taktiktir. Satış yaparken bir kart 3 TL demek yerine bir kart 300 kuruş dediğiniz zaman insanların alım yaptığının arttığı bir araştırmaya göre kanıtlanmıştır.
7. İnsanlardan yardım isterken yorgun oldukları zamanları seçin.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bir çalışma arkadaşınızdan 1 saatlik bir yardım isteyecekseniz, iş bitiminde isteyin çünkü bu saatlerde yorgun ve dikkat dağılmış olan arkadaşınızın sizi reddetme ihtimali daha azdır.
8. İnsanların daha etik davranması için göz resmi bulunan tablolar veya işaretler kullanın
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bir araştırmada, kafeteryadaki çiçekli bir tablo, içinde göz bulunan bir tabloyla değiştirildiğinde çalışanların daha temiz ve düzgün çalıştığı fark edilmiştir. Bu size izleniliyormuşsunuz algısını verir.
9. İnsanların davranışlarını değiştirmek için fiiller değil isimler kullanın.
| Resim yeniden boyutlandırıldı, orjinalini görmek için tıklayın. |
Bir araştırmada insanlara aynı soru iki farklı şekilde sorulmuştur.
1-) Yarınki seçimlerde oy kullanmak senin için önemli mi?
2-)Yarınki seçimlerde oy veren olmak senin için önemli mi?
2. soruya maruz kalan insanların daha çok oy verdiği gözlemlenmiştir.
10. İnsanlardan istediğinizi almak için onları biraz korkutun.
Bir araştırmaya göre, telaş ve endişe hisseden bireylerin istenen şeylere genelde pozitif yönde cevaplar verdiği gözlemlenmiştir. Bunun en büyük sebebi, karşılaştıkları tehlike hakkında düşünsel olarak endişelenen bireylerin kaybedecek daha az şeyleri olduğunu hissetmeleridir.